Friendly Traveler

Throwback: Írország, a felfedezések útja

2019. október 24. - Kamilla93

A 2013-as írországi kiruccanásunkat kifejezetten kirándulósra terveztük be. Balázs eléggé tapasztalt sofőrré vált már ahhoz, hogy megkapjuk az autót és azzal járkáljunk a szigeten, akár nagyobb távolságokban. Persze otthoni program is akadt azért, ezért túl sem akartuk zsúfolni a napokat, de így is csodálatos helyekre eljutottunk. Nekem amúgy nincs jogosítványom, úgyhogy el se tudom képzelni milyen lehet a „rossz oldalon” vezetni, de szerencsére Balázs hamar hozzászokott és szuperül megoldotta. Azért persze az Írországban való közlekedésről egy-két dolog nekem is egyből átjött.

1. Érdemes autóval közlekedni (bérelni), mert nagyok a távolságok. Gyakorlatilag ha szeretnénk felfedezni az ország legszebb természeti szépségeit, mindenképp autóba kell pattannunk!
  2. Az utak sokszor keskenyek. Néha nagy-nagyon keskenyek. A GPS pedig előszeretettel elnavigál ezekre az icipici szűk négyszámjegyű utakra, ahol aztán bánod, hogy egyáltalán elindultál. Persze az utakat meg nem tudják szélesebbre építeni, mert két oldalról (akár több száz éves) kőkerítés szegélyezi. :)
  3. Ettől függetlenül a közlekedéssel nincs semmi gond. Tényleg kb. mindenki autózik, de a sofőrök normálisak, a közlekedési szabályokat betartja kb. mindenki. Ráadásul az utak minősége tényleg jó.
  4. Írországban már csak azért is megéri autózni, mert általában csodás tájak mellett haladhatunk el és a néhol kanyargós utakon van lehetőségünk (főleg ha az anyósülésen utazunk) az ír tájban gyönyörködni.

Vegyük is sorra milyen csodás helyekre sikerült 2013. nyarán eljutnunk:

Első napi kirándulásunk alkalmával nyugat felé vettük az irányt, hogy felmásszunk az írek szent hegyére, a Croagh Patrick-ra, ami nevét az ország védőszentjéről Szent Patrikról kapta. Westport városa felől érkezve egyértelmű, hogy a hegy uralja a látképet, pedig nem is olyan magas, mindösszesen 746 méter. A tengerszinthez viszonylag közel fekvő városhoz képest azonban egészen monumentálisnak tűnhet.

Westport látképe

A legenda szerint Szent Patrik 441-ben negyven napig böjtölt a hegyen, melynek emlékére zarándokok ezrei másszák meg minden év július utolsó vasárnapján (=Reek Sunday) a hegyet. A bűnbánás jeléül egyesek az utat mezítláb teszik meg. Bár a hegy nem kiemelkedően magas, az erős szélnek és a felfelé egyre kietlenebb útnak köszönhetően a teljes út megtétele a balesetek elkerülése érdekében odafigyelést igényel. Mi időhiányában útközben visszafordultunk, így nem jutottunk fel a csúcsra és az ott található kápolnát sem tudtuk meglátogatni.

p1010863.JPGKilátás a Croagh Patrick-ról

A következő hosszabb utunk Roscommontól délnyugati irányba vezetett. És bár az ország tele van kastélyokkal, nem bírtuk ki, hogy útközben meg ne álljunk a Collins autós atlasz fedlapját is borító Dunguaire Castle-nél. Annak, aki hosszabb autós utakat tervez az országba egyébként jó szívvel ajánlom ezt az atlaszt, ha másért nem is (hiszen tudom, hogy a GPS korát éljük) hát a tervezgetéshez és álmodozáshoz (2013-ban a benzinkúton 5,99 € volt az ára). A kastély belső része sajnos zárva volt, de kívülről azért lőttünk néhány képet az öböl menti mocsárból magasodó – igazi ír hangulatot árasztó - épületről.

p1020008.JPGDunguaire Castle

Innen Galway városába indultunk tovább, amit, ha máshonnan nem is, Ed Sheeran dalából biztosan mindenki ismer. A város Írország hatodik legnépesebb városa, oda érkezve mégis egy nyugodt település benyomását keltette, köszönhető ez valószínűleg annak, hogy a népesség csupán kb. 80 ezer fő. Az időt leginkább sétával és a part bejárásával töltöttük, hiszen a város elsősorban kikötővárosként funkcionál, s az ott sorakozó színes kis házak látképe azonnal belopta magát a szívünkbe. A séta után ezt a napot befejezettnek is tekintettük és elindultunk haza a roscommoni bázisunkra.

img_0494.JPGGalway

Írország bővelkedik természeti látnivalókban: nem csak az egyedi felszínformák, de az óceáni éghajlat következtében mindent beborító zöld szín miatt is csodálatos ez a táj. A következő napi kirándulásunkon Sligo megyét, pontosabban a Glencar-vízesést vettük célba. Útközben letértünk Sligonál, hogy megálljunk a parton (Sligo Bay), ahonnan csodás rálátás nyílt az úgynevezett Benbulben hegyre, ami a Dartry hegyvonulat részét képezi. Ez az 526 méter magas képződmény egy alul mészkőből (Glencar Limeston Formation), felül agyagpalából (Benbulben Shale Formation) álló kiemelkedés, amely a jégkorszak során nyerte el lapos, plató szerű formáját.

p1020070.JPGSligo parta kilátással a Benbulben-re

A kis kitérő után folytattuk utunk a Glencar-vízesés, és az abból táplálkozó azonos nevű tóhoz. Parkolni a tó partjánál érdemes, ahol mi elidőztünk kicsit, hogy megcsodáljuk a csillogó vizet és a mögötte elterülő hegyek látványát. Ezt követően egy rövid (táblával jelzett), fákkal szegélyezett út vezet föl az eldugott vízeséshez. Itt is megálltunk egy kicsit, készítettünk néhány folyót és elindultunk hazafelé az aznapi kis kiruccanásukról.

p1020183.JPGGlencar Lough

p1020111.JPGGlencar-waterfall

Írországban 6 nemzeti park található, amik közül nekünk az eddigi utazásaink során sajnos csak egyet sikerült meglátogatnunk, méghozzá a Glenveagh Nemzeti Parkot 2013 nyarán. A meglehetősen északon található parkba vezető utunkat a Donegal Castle meglátogatásával szakítottuk meg. Az impozáns kinézetű épület a 15. században épült és ma egy kiállítás található benne korabeli bútorokkal és történelmi emlékekkel az azt birtokló nemesi családokról.

p1020243.JPGDonegal Castle

Ezután folytattuk utunk az ország második legnagyobb nemzeti parkjához, a Glenveagh National Park-hoz, amely az ország legnagyobb gímszarvas állományának is otthont ad. Az autót a látogatóközpont melletti parkolóban lehet hagyni, ahonnan különböző gyalogtúrákat mentén fedezhetjük fel a tájat. A nemzeti park területén található egy 19. századi kis kastély is, ahol érdemes megcsodálni az azt körülvevő gyönyörű kertet is. Annak, aki nem szeretne sétálni, lehetősége van igénybe venni a park területén közlekedő buszt is. Mi a séta mellett döntöttünk és gyalogoltunk el a tó menti úton a kastélyhoz és vissza miközben élveztük a mesés tájat:

p1020272.JPGGlenveagh National Park

p1020321.JPGGlenveagh Castle

További 2013-ban tett írországi kirándulásokról a következő bejegyzésben olvashattok. :)

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.